3 mars 2014

Vad är Fårfest i Kil?

Var det många som frågade när jag berättade att jag skulle dit. Då visste jag inte riktigt, men det gör jag nu.
Fårfesten är tre dygn helt i fårens och ullen tecken helt anordnad av frivilliga krafter i Kil (som ligger i Värmland, ganska nära Karlstad).
TACK ALLA SOM ANORDNADE!
Det fanns massor av utställare som sålde fårrelaterade produkter, både högt och lågt. Allt från fibrer till färdiga produkter (även ätbart). Att slita sej från dessa vantar var tex inte lätt.
Båvens produkter lockade absolut tex finfint Z-tvinnat garn till tvåändsstickning. Mattorna är fantastiska, ett suveränt sätt att använda den grova ullen som annars kastas.
Här tillbringade vi en hel del tid.....
Lite smågodis.
Tant Kofta hade så fullt upp att bästa sättet var att krypa bakom disken...jag lyckades inte ta beslut om färg på garnet utan shoppade illrosa pärlor istället.
Enda sättet att få vila fötterna? Att shoppa strumpor och hävda att de måste provas.
Många intressanta föredrag var det, bla pratade Täpp Lars om sitt liv och skinnsömnad.
AnnKristin presenterade sitt projekt från lamm till tröja.
Kurser fanns det i massor, hoppade över kursen i fåravel och gick istället på kurs med Täpp Lars och presterade ett mobilfodral att hänga om halsen.
Det var inte helt lätt att sy på maskin i skinnet, men det gav verkligen mersmak.
På en annan kurs tryckte vi på skinn,
här fick mobilfodralet fick ett passande hjärta.
Många "prova-på-aktiviteter" fanns det, bla kunde man tälja med Christinas gamla kompis.
Utställningar med bland annat skinnrockar
och broderier.
Mycket inspiration och minnen har jag med mej hem, samt lite pärlor, garn och sådant jag gjort själv.
Det enda som saknades var mer levande får än dessa. Hann givetvis varken se allt eller prova allt, det blir absolut fler gånger!