23 mars 2014

En dag som stick"fröken"

Gårdagen tillbringades i Uppsala.
I Garngalleriets regi höll jag workshop i att sticka tröja uppifrån och ner.
Så mycket stickande blev det inte, mer mätande, räknande och diskuterande (och lite garnspan). Med sig hem hade deltagarna en fix och färdig beskrivning att sticka efter, helt efter egna mått, modellönskemål och garnval. Förhoppningsvis även mod och kunskap att göra om efter nya mått eller annat garn.
Några påbörjade sina projekt.
Även jag  blev inspirerad att starta ett nytt uppifrån och ner projekt. Ännu en Kitty, den första är nära nog snart utsliten. Det är inte ofta jag gör två av samma, men i detta fall kan jag inte låta bli, det är en riktig favorit. Den ser lite liten ut när jag jämför med den gamla, men jag vet att favorittekniken alpstickning "faller ut" när den blir tvättad (har ju gjort en provlapp som jag tvättat:-))och nu har jag kommit så långt att jag dessutom kan prova. Vill även du sticka en Kitty, utan att räkna en massa, hittar du beskrivningen här:
Vill du kika på hur det gick till när jag stickade den första Klickar du här (och bläddrar neråt)