17 okt. 2008

Rätt och enkelt

Mohair brukar inte vara min starka sida, men ibland kan en färgkombination göra susen. Lila/grå/mörkturkos Prisma fick mej på fall och jag blandar mohairen med lila Kalinka (lingarn). Eftersom garnet är vackert i sig blir det en enkel rätstickad trekantssjal. Har hört att man kan göra omslagsökningar i mitten när man stickar nerifrån (jag brukar göra det när jag stickar från nacken och utåt), för att få en snygg "ryggrad", men inte lyckas jag med det! Sjalen blir i alla fall inte trekantig...tack vare lingarnet var det inget problem att repa upp.
Har omstartatat med ökningar i början av varje varv istället. Har dessutom bytt från stickor 12 mm till 10 mm vilket passar mig bättre. Sjalen är halvfärdig och jag har börjat fundera på om den inte behöver en frans (vad har hänt? frans brukar inte vara min grej heller) i lila sarisilke.