13 nov. 2013

Tvåändsstickade vantar

Varje gång jag gör ett par tvåändsstickade vantar får jag frågor om beskrivning.
Antar att det beror på att det finns så få beskrivningar just för tvåändsstickat.
Till tvåändsstickning använder man vanligen Z-tvinnade garner, men till Marta har jag använt EKO Hage från Huskroken som är ett S-tvinnat garn istället. När man tvåändsstickar i S-tvinnade garner gäller det att se till att garnet inte snor ihop sej för hårt. Har man otur kan arbetet slå sej, men i detta fall vekar det ha funka utmärkt. Man kan också drabbas av att maskorna lägger sig lite som fjäll, men här går det inte att se, kanske beroende på ränderna.
Mina färgglada vantar har varit klara ett tag, har använt dem nästan dagligen och njuter av den vackra glansiga gotlandsullen. Beskrivningen hittar du i min Ravelryshop, eller via direktlänk här: