15 juni 2012

GFM6

Jag hade 100g vit och 100g turkos merino topsband att spinna. Har hört att merino skall vara lättspunnet men gillade inte färgerna.
Så förra sommaren flätade jag ihop dem och färgade blått.
Delade "härvorna" för att spinna dem var och en för sig.
Det blev en spole av vardera, som sedan har blivit liggande.
Äntligen har jag tvinnat ihop dem och är faktiskt nöjd med resultatet. Ungefär 750 meter tvåtrådigt garn som väger 170 gram (ca 440m/100g) känns ganska bra. Är dock inte busförtjust i merinoullen...tycker den är en aning matt och känns lite "mossig" när man spinner, gillar långa glansiga fibrer:-).
Eftersom jag spinner ojämnt fick jag en hel del kvar på ena spolen, är det någon som har ett bra tips på hur jag på ett lätt sätt går tillväga för att tvinna det tvåtrådigt? När man har tråden på två spolar är det ju lätt....men när den är på en?