24 sep. 2010

Från frö till löv

Det blev verkligen skillnad när sjalen 22 Leaves Shawlette blev blockad.
Från skrynklig hög till vacker liten sjal.
Eftersom sjalen blev så behändig i storlek (dryga metern bred och 45 cm hög), bestämde jag mig för att göra något jag länge funderat på.
Att färga en färdigstickad spetssjal. Hade lite svårt att besluta mig för om sjalen skulle gå i grön/blå toner eller lite mer höstigt rött, men trots årstiden blev det grönt i alla fall.
Hade väl färgning lite i åtanke när jag valde garnet (sockgarn i bambu/ull) som jag tidigare färgat och vet lite hur det beter sig.
I detta fall vet jag att färgerna inte blir lika bjärta efter fixering, så det var bara att "fläska på".
Efter färgningen och försiktig fixering i micron var det dags för blockning igen.
Såhär blev det färdiga resultatet.
Detta var riktigt roligt och jag kommer absolut att göra om det.
Först måste jag bara fundera på hur man löser det praktiskt med en större sjal.