23 feb. 2009

Vårkänslor?

Inspirerad (hetsad?) av Marika har jag provvirkat som en galning. Jag har virkat fasta maskor, halvstolpar och stolpar. Jag har virkat i främre-, bakre- och båda maskbågarna. Jag har virkat i bara ECObomull, ECObomull med tunnt lin och ECObomull med Kalinka lin. Jag har provat med virknålar från 3½ till 5½mm.
Av dessa över 100 möjliga varianter blev det fasta maskor virkade i främre maskbågen med virknål 4½, garnvalet blev gråbeige ECObomull tillsammans med tunnt lin (450m/100g) i en gröngrå färg. Vilken färg kanter etc kommer att få får vi se... vita, ljusblå eller rosa eller kanske tom svarta. Min virkfasthet stämmer inte med någon av de beskrivningar jag har att tillgå, men jag har ju stickat en kappa, så jag får väl mäta på den.
Det känns bra att börja nu (fast det har snöat MASSOR och känns låång tll vår) för jag inser att det är många maskor som skall virkas och jag får nog träna mina virkmuskler så att jag slipper träningsvärk. Dessutom har jag svårt att virka och titta på TV samtidigt, så tack Marika för att du fått igång mig. Det känns som det finns en möjlighet att jag får den virkade kappa som jag så lystet traktat efter, utan broderier!