28 maj 2013

Ull, lin och broderi

I helgen var jag med KM i Östersund. Han deltog i RIFO (vad detta är framgår med största säkerhet på hans blog;-))och jag var sk medföljare. Jag var inte särskilt aktiv i RIFOandet, däremot hann jag med lite shopping.
Besökte jag Jamtli, hade svårt att hitta på deras hemsida vad som kunde beses där, men det fanns en hel del fina textilier, bla broderade kuddar och stolsdynor, tyvärr var ljuset begränsat (som det oftast är på museum med textilier) så bilderna blev usla, men jag köpte ett broderikit till ett Nejliketräd plus ett dräktsmycke som nog kommer bli fint på min spedetröja. Hittade även ett kit till stickade Hammerdalsvantar på Gaupa.
På vägen mellan Stockholm och Östersund besöktes Växbolin där jag shoppade lingarn och linstuvar samt Filtmakeriet där jag shoppade ullgarn i olika kvaliteter (är någon förvånad?).