2 nov. 2008

Rätt eller fel

Jag brukar säga att jag inte tycker att det finns några fel när det gäller stickning, men jag har kommit på att jag har fel. Att INTE blocka (fukta & forma) en spetsstickad sjal tycker jag är fel, eller kanske mer synd för det är ju när sjalen "bockats" som man kan se mönstret till fullo. Den tid det tar att "blocka" sjalen är väl värt besväret (det är ju en ganska liten andel av projekttiden), även en rätstickad sjal blir oftast vackrare efter en "blockning". Vilken teknik man sedan använder bryr jag mig inte om.
Detta är min färdigstickade festivalsjal oblockad,
och såhär ser den ut när den blockas. man kan se en "viss" skillnad, eller hur?
Denna sjal var betydligt mer tidsödande att blocka då varje luftmaskbåge krävde en knappnål för att det skulle bli riktigt snyggt och varje knappnål flyttas ju både 2 och tre gånger... Genvägen med "blockningsvire" blev inte lika snyggt (tycker jag).
Sjalen är stickad i pälsull och stickstorleken är 4½.