18 dec. 2011

I love Elizabeth Zimmermann

En av de få gånger jag är stolt över mitt andranamn är när jag läser Elizabeth Zimmermanns böcker...vi har tom samma stavning och därmed tom något mer än att vi älskar stickning gemensamt:-). EZ var en klurig och matematisk stickare men hennes böcker är en aning ostrukturerade och ganska "pratiga" (vilket iofs är jättetrevligt, det känns nästan som om man lär känna henne).
För att verkligen förstå och ta till oss hennes idéer har S och undertecknat beslutat att tillsammans läsa och sticka oss igenom hennes böcker.
Första boken blir Knitter's Almanac och eftersom det är december börjar vi där. Har läst in oss på Last-Minute Sweater och båda börjat sticka. I boken avråder EZ  å det bestämdaste från att använda ett tunnare garn än 10m/10cm, men efter ha mailat med hennes dotter och fått följande uppmuntran:

Maria - It DOES work with thinner wool..

Knit on,  Meg

stickar jag halvfegt i Andes (12m/10cm) och S modigt i Karisma (20m/10cm, om jag inte minns fel). Går det bra gör jag kanske en till....