27 jan. 2010

Det är de små detaljerna...

När jag stickat en bra bit på min tvärstickade väst upptäckte jag att jag efter 10 centimeter bytt variant på kantmaska (from den ljusa maskan vid tummen).
Kedjemaskorna är först vridna och sedan öppna. Beslöt mig för att skillnaden är så liten att detta inte kommer att synas i det färdiga plagget om man inte tittar VÄLDIGT noga och inte anledning nog till att repa upp. (Det är nog helt rätt men när jag stickat vidare har detta gnagt, och det är nog anledningen till att det gått lite trögt med västen.)
Kom helt plötsligt på att kanten borde gå att fixa till utan att repa upp, kedjemaskorna ser ju ungefär ut som virkade luftmaskor. Sagt och gjort, jag petade upp maskorna och lade över dem på en extra rundsticka. Sedan var det bara att virka upp kantmaskorna vridna istället för "öppna".
Nu är kanten jämn och fin och det bara att hålla koll på tekniken i fortsättningen.
Varför denna bild står på högkant vet jag inte, det är blogger som själv har vänt på den vid uppladdningen...mycket märkligt.